"Kam s ním? Města řeší parkování"

Po dlouhém dni v práci nebo s velkým nákupem v kufru kroužit i desítky minut, než se podaří zaparkovat alespoň v docházkové vzdálenosti od svého domu. To je každodenní problém tisíců Středočechů. Okresní města v kraji mají stále větší problém s nedostatkem parkovacích míst, letos proto plánují investovat nejen desítky milionů korun do výstavby a rozšiřování parkovišť, ale dokonce i do parkovacích domů.

„V plánu investic pro příští rok máme výstavbu několika parkovišť, především u Hvězdičky a před nemocnicí, kde vznikne asi sto nových parkovacích míst," říká příbramský starosta Jindřich Vařeka. Značný nedostatek parkovacích míst v Příbrami to stále nevyřeší, město proto plánuje také výstavbu parkovacího domu. Rada města již rozhodla, že bude vypracována studie parkovacího objektu v lokalitě pod autobusovým nádražím. Kdy by se mohl stavět, je zatím otázkou, Příbram na to chce získat dotace.

Největší potíže v kraji dlouhodobě řeší Mladá Boleslav, kde velký kus parkovišť ukrajují se svými vozy zaměstnanci, dodavatelé či návštěvy zdejší automobilky Škoda. Kromě toho tisíce vozů mají zaměstnanci jako služební nebo si je pronajímají za výhodné ceny. Vedení města již delší dobu připravuje parkovací systém, v němž by zavedlo modré zóny určené pouze pro trvalé obyvatele rezidenty. Každá rodina by mohla zdarma parkovat pouze jedním nebo dvěma vozy. Za další by musela platit, nebo jej přepar kovat na odstavné parkoviště P+R. Smůlu by měli i řidiči bez trvalého bydliště. Politici se systém zdráhají zavádět hlavně před volbami, přestože už se o něm mluví roky a loni byl připravený systém několikrát prezentován.

Auta v patrech

Ukazuje se, že město dosud nemá především dostatek záchytných parkovišť P+R, bez nichž by celý systém nemohl fungovat. Podobný problém má i Praha. Řešením by mohly být parkovací domy, jak ukazuje aktuální praxe. Okolí domů obyvatel v Dukelské ulici bylo roky doslova zahlceno auty zaměstnanců Škodovky, kteří tak parkovali poblíž 6. brány podniku. Začátkem ledna se v této lokalitě místo nedostačujícího parkoviště otevřel pěti podlažní parkovací dům pro 1150 aut. A situace se razantně změnila. „Od jeho otevření všichni místní v přilehlých ulicích bez problémů zaparkují v jakoukoliv hodinu," hodnotí zdejší obyvatelka Iveta Hradcová.

I město vidí v parkovacích domech řešení. I když je zřejmé, že je nedokáže postavit tak rychle jako Škoda, tedy za půl roku. „Problém s parkováním v severním sídlišti je opravdu velký. Proto se již nyní zpracovává projektová dokumentace na výstavbu hned několika parkovišť," říká primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati. Město podle něj připravuje výstavbu tří nových parkovacích domů, které by mohly vzniknout například na náměstí Republiky, vedle sportovní haly nebo u bývalého Dallasu. A město se v případě těchto projektů nedrží při zdi, například v případě náměstí Republiky má jít o velmi náročnou stavbu. „Čekáme na vyjádření geologů, ale předpokládáme, že by tento parkovací dům mohl mít čtyři až pět parkovacích pater v podzemí," říká Nwelati.

Nová stání by mohla vzniknout u parkovacího domu v ulici U Penzionu, dále v ulici Jana Palacha nebo u bývalé diskotéky Bunkr. „Máme vytipované i další plochy pro parkování v sídlišti, které by měly vzniknout už letos, v roce 2017," říká mluvčí magistrátu Hana Kopalová.

S výstavbou parkoviště v centru města počítá i Mělník, dojít by k tomu mělo v rámci obnovy náměstí Karla IV., během níž zmizí čtvrt století nedostavěný společenský dům. Demolice by mohla začít už letos v listopadu. Na části uvolněného pozemku by už příští rok mělo vzniknout parkoviště pro 225 automobilů. To z náměstí mají proti tomu stání zmizet.

Některá středočeská města se pokusí zlepšit situaci úpravou parkovacího systému. Například Nymburk dá přes tři miliony na novou koncepci parkingu v centru. „Připravujeme nové uspořádání dopravy v historickém centru včetně navýšení počtu parkovacích automatů," říká starosta Nymburka Pavel Fojtík. Změna zahrnující zóny se stáním pro rezidenty nebo zóny placeného krátkodobého stání pro návštěvníky má proběhnout do poloviny roku.

S novinkami se setkají také řidiči v Benešově, kde zavedou stejný systém takzvaného chytrého parkování jako již funguje v Kolíně, a dokonce jej bude provozovat i stejná firma. Fungovat začne na Malém a Masarykově náměstí a v jejich okolí. Tento systém umožní řidičům platit parkovné hotově, platební kartou nebo i pomocí mobilní aplikace. Zásadní novinkou bude aktuální informace o počtu volných míst na konkrétních parkovištích. Řidiči se budou moci předem informovat jak pomocí mobilní aplikace, tak i podle ukazatelů, které budou ve městě rozmístěny.

Pavel Svačina - redaktor MF DNES, čtvrtek 19.1.2017